Ugrás a tartalomra

JEGYVÁSÁRLÁS online

Pécsi Nemzeti Színház logó

További hírek

Jegyek 2024. DECEMBERRE!

Október 28-án hétfőn már elérhető lesz a december havi műsor.

Götz Attila Balikó Tamás Nívódíjas

Harmadik alkalommal adták át a Balikó Tamás Nívódíjat a Pécsi Nemzeti Színházban.

Irány a PTE! Kultúrfeszt

A Pécsi Nemzeti Színház is részt vett a PTE legnagyobb beiskolázási fesztiválján, melyet az Expo centerben tartottak október 11-én.

Kivégezte-e Shakespeare-t a Pécsi Nemzeti Színház új előadása?

Szombaton debütált a Pécsi Nemzeti Színház legújabb bemutatója.

A Vízkereszt, vagy amit forgattok című Shakespeare-átirat merész vállalkozás, amely a klasszikust a (művészi) társadalom groteszk szatírájává formálja.

Nagy Péter István rendezése posztmodern olvasatban tárja elénk az emberi kapcsolatok és a művészi önmegvalósítás zűrzavarát, mindezt egy trópusi szigeten játszódó filmforgatás kulisszái mögött. A „Vízkereszt, vagy amit forgattok” számos humoros pillanatot kínál, s bár a poénok egy része helyenként alpáriságba hajlik, eközben mélyebb társadalmi, politikai és pszichológiai kérdésekkel is foglalkozik.

Színészi játék és karakterábrázolás a Vízkereszt átiratban

Az előadás kiemelkedő színészi alakításokkal fogadja nézőit. Az ifjú Bukovszky Orsolya (Viola Fjordmussen) érzékenyen hozza a testvére mellett önmagát is kereső Violát, Józsa Richard Orsino Princeman szerepében az utóbbi évek egyik legeltaláltabb alakítását nyújtja.

A karakterek ironikus módon, saját kliséik tudatában játszanak. Laklóth Aladár Antonio Kameramann szerepében szándékosan egyfajta közhelyként jelenik meg, ugyanakkor mégis elgondolkodtató, a mai embert foglalkoztató kérdéseket vet fel. E kettősség, a komikus klisékkel való játszadozás és a mélyebb gondolatok felvillanása a darab egészére jellemző.

Lipics Zsolt a 2006-os „Vízkereszt, vagy bánom is én” előadáshoz hasonlóan Malvolio, a shakespeare-i vígjáték önhitt, komikus figuráját alakítja. Játéka a groteszkből drámaiságba hajlik: a karakter egyfajta bullying áldozata lesz, a humoros helyzetek mögött az emberi sebezhetőség kérdése jelenik meg.

Köles Ferenc Toby Boozemanként makulátlanul hozza a kissé bárdolatlan, függőségek rabságába esett filmrendezőt, színpadi jelenléte és karizmája még e szerepben is kiemelkedik. Mégis, mivel az utóbbi években többször is hasonlóan önpusztító, lecsúszott figurát alakított, a nézőben némi hiányérzet támadhat az olyan karakterek után, mint a Veszedelmes viszonyok Valmontja, melyben sokoldalúságának más árnyalatai domináltak.

Uhrik Teodóra az eredeti darab bölcs udvari bolondja helyett filozofikusan derűs jógainstruktorként  jelenik meg, s emlékeztet a szerelem és a művészet törékenységére. 

Az előadás mélyebb gondolati tartalmakat is felvillant

A darab számos fontos témát érint –  családi traumák, identitásválság, önpusztítás, pszichológiai problémák –, de ezek közül egyik sem kap végül igazán mély elemzést. Ez azonban nem is cél, hiszen a „Vízkereszt, vagy amit forgattok” vígjátéki keretek között kívánja a művészvilág és az emberi természet felületességét ábrázolni. 

Mariah (Stubendek Katalin) egy elejtett mondatában azonban megfogalmazódik az előadás talán legfontosabb gondolata:

Kaptam Istentől egy arcot, de könyörgöm, hadd fessek újat magamnak!

– tanúskodik az egyébként szerepe szerint sminkesként dolgozó karakter az identitásválság egyre égetőbb valóságáról.

A rendezés alapvetően arra világít rá, hogy Shakespeare eredeti darabjának problémái – identitáskeresés, hatalmi harcok, szerelem és megtévesztés – ma is aktuálisak, csak más formában. Az előadás klisékbe burkolózva (melyek egyébként Shakespeare műveiből sem hiányoznak) folyamatosan ingázik a felszínes szatíra és a mélyebb drámai pillanatok között.

Kivégezték-e Shakespeare-t?

Bár az alkotók csak ihletadó forrásként használták a shakespeare-i kerettörténetet, címe, karakterei és cselekménye is sokban köti az eredetihez. Így felmerülhet a kérdés, vajon méltó maradt-e az átirat a klasszikushoz? 

A Pécsi Nemzeti Színház produkciója, meglátásunk szerint, nem végezte ki a nagy előd darabját, inkább új életet adott neki. 

Nem egyszerű remake-ről van szó, hanem posztmodern olvasatról, amely reflektálni kíván a mai művészvilág és társadalom problémáira. 

Bár a provokatív előadás humora néhol erősen a vulgaritás határait feszegeti, képes lehet megszólítani a közönséget, s elgondolkodtatni a művészet, az emberi kapcsolatok, illetve, ahogyan a végkifejlet is mutatja, az emberi élet törékenységéről egyaránt.

szerző: Mohay Réka
forrás: bama.hu